loading...
با ما به اسفندآباد بیائید
آخرین ارسال های انجمن
اسفندآبادی بازدید : 47 جمعه 28 مهر 1391 نظرات (0)

 

موقعيت تاريخي

از تاريخچه اين روستا اطلاعات دقيقي در دست نيست. ولي قدمت روستا به حدود 300 سال ميرسد که قلعه اي قديمي که در پايين روستا قرار دارد دليل محکمي براي اثبات اين ادعاست.

 

 

موقعيت
اين روستا تابع دهستان اسفنداراز بخش بهمن به مختصات طول جغرافيايي 27َ 53 درجه و عvض جغرافيايي 57َ 30 و ارتفاع متوسط 1458 متراست.

 

 

موقعيت طبيعي
اين روستا در دشتي هموار که شيب ملايمي به سمت شرق دارد قرار گرفته و موقعيت طبيعي آن دشتي با آب و هواي گرم و خشک که در 12 کيلو متري جنوب شرقي مرکز بخش مهر آباد قرارگرفته است .

 

 

جغرافياي انساني
از لحاظ جمعيتي اين روستا شامل 213 خانوار و813 نفر مي باشد.که حدود 85 درصد آنها باسواد هستند که آمار قابل توجهي است. زبان اهالي اين روستا فارسي و همچنين دين و مذهب اهالي اسلام و شيعه مي باشد.

 

 

وضعيت فعاليت و اشتغال
از مشاغل عمده آبادي مي توان به زراعت ، دامداري ، باغداري و کارگري اشاره کرد. و همچنين از صنايع دستي اين روستا مي توان به قاليبافي اشاره داشت . از ديگر هنر هاي اين اهالي تعزيه خواني در ايام سوگواري اهل بيت(عليهم السلام) است که اين برنامه ها توسط افراد مجربي انجام مي گيرد.
نوع کشت محصولات کشاورزي روستا ، آبي و از محصولات عمده آن گندم ، يونجه ، شلغم ، چغندر قند ، آفتابگردان ، انگور ، انار و صيفي جات است.

 

 

پوشش گياهي
ميزان بارندگي سالانه بسيار کم اين آبادي باعث کم شدن رطوبت نسبي هواي منطقه گشته و همچنين درجه حرارت بسيار بالا و وزش بادهاي شديد باعث تبخير هاي سطحي زيادي مي شود . جمله اين عوامل مانع پوشش گياهي مناسب آبادي شده است.گياهان و بوته هاي روييده شده در بيابان اين منطقه غالبا شوره ، خارشتري و اسفند مي باشد.ازگياهان دارويي مي توان به خاکشير ، آويشن ، شويد و ريحان اشاره کرد. و همچنين پوشش علوفه اي بسيار اندکي براي چراي دام در اين آبادي و اطراف مي باشد

 

 

آثار و ابنيه تاريخي

بقعه شيخ محمد
بقعه شيخ محمد اسد آباد اسفند آباد از بناهاي تاريخي و مدفن يکي از عرفا مي باشد که پلان اصلي بنا به صورت مربعي به ابعاد 90/5×90/5 و با ديوارهايي به ضخامت 85/ متر با مصالح خشت خام وملات گل ساخته شده است . اين بنا فاقد تزئينات
معماري مي باشد و چهار درگاه که در چهار ضلع بنا مي باشد ارتباط به داخل آنرا ميسر مي سازد. الحاقي در کنار پنجره مشاهده مي شود که به نظر مي رسد در دوره هاي بعدي اضافه گرديده است .
عوامل طبيعي تأثيرات زيادي بر بناي مذکور گذاشته و علاوه بر تخريب کلي سقف ،تخريب ديوارها و درگاههارا در پي داشته است.

 

 

اسفندآبادی بازدید : 45 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

هرساله به عهد قدیم اواخر شهریور به ده سری می زنم.

امسال درمهر هم به علتی به ده رفتم و اتفاقا بچه های مدرسه ای رادیدم که دوان دوان رو سوی خانه تا ببینند مادر چه پخته برای ناهار.

سر و وضعشان مرتب بود و فارغ از گرانی دلار و نایابی سکه .کیکی می خوردند و آب میوه.کیفهایشان هم نو بود و جدید و البته بعضی هم چرخدار.شلوارها،لی یا کتان وکفشها هم رنگی وتمیز ،هرچند مدتی که گذشت کثیف تر می شود ولی هنوز تمیز بود.

یاد خودم افتادم شلوارهای نخی وپارچه ای پایمان بود وکفش های لاستیکی هم پاپوشمان. فقط هم یک دست لباس بودویک جفت کفش.بعد ازآن، کفش وپیراهن وشلوار برادر بزگتر که کوچکش شد شده بود مال ما بود.

بگویم از کیفمان که کیسه کود شیمیایی بود،مادرمان چهالایش میکرد ومی دوخت. دسته اش هم نواری بود از همان کیسه. پهلوی مادر مینشستیم تا در دوختش دقت کند که نوشته "50کیلوگرم خالص" روی کیسه کود نمایان نباشد تا اسباب تمسخر دوستان فراهم نگردد.

پلاستیک تویی کیسه کود شیمیایی هم جلد کتابهایمان بود و التماس برادرمان می کردیم با درفش کتابها را سوراخ کند و با نخ ریشه بدوزد.

پدر هم از درس و مدرسه ما بی خبر، فقط مقطع درسی که عوض میشد میفهمید که "پای بوزوی" هستیم یا"دم حموم" یا"سرتل شیون" و از اول و دوم بودنمان بی اطلاع محض.

چه میدانستیم که "گاج" و "کانون" و "منتشران" و "کلاغ سفید" چیست درس خواندیم و رفتیم .

اما حالا درس خواندن بچه ها شده گرفتاری ما والدین،هر بچه ای یک کارگر میخواهد........

بچگی هم عالمی داشت و دارد . موفق باشید وپایدار.

مدیر: بسیار عالی. دست شما درد نکند.

 

اسفندآبادی بازدید : 69 شنبه 15 مهر 1391 نظرات (0)

دانش اموزان پایه اول راهنمایی مدرسه شهید مقیمی سال 1369 کلاس آقای حاجی کارگر

فرستنده: آقای مطیعی

آقای محمد مطیعی به عنوان عضو فعال وبلاگ اسفندآباد معرفی می شوند.

انشالله بیش از پیش شاهد ارسال عکس و مطلب از طرف ایشان باشیم.

امیدواریم که سایر اعضای خبرنامه وبلاگ نیز دعوت به همکاری و معرفی به عنوان عضویت فعال را بپذیرند.

 

 

اسفندآبادی بازدید : 48 سه شنبه 11 مهر 1391 نظرات (0)

سالن ورزشی درحال ساخت به همت شورای محترم و تربیت بدنی استان

فرستنده: آقای محمد مطیعی

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

مهرداد شمس:باسلام.ساخت فضاهای فرهنگی-ورزشی برای جوانان عزیز روستا،بسیار اهمیت دارد. لذا ضروری است از دست اندر کاران این مهم،بالاخص شورای محترم،تشکر وقدردانی گردد.

اسفندآبادی بازدید : 41 دوشنبه 20 شهریور 1391 نظرات (0)

نام ابرکوه با سرو 4500 ساله این شهر عجین شده و این درخت به عنوان دیرزیست ترین موجود زنده دنیا در قلب شهر ابرکوه سکنی گزیده است اما دهها درخت دیگر کهنسال در سایه شهرت این درخت فراموش شده‌اند.
به گزارش خبرنگار مهر از ابرکوه، استان یزد را به جرات می‌توان مهد رویش درختان کهنسال نامید زیرا بیش از نیمی از درختان کهنسال کشور و حتی منطقه در این استان قد به آسمان برافراشته‌اند.
مهر چندی پیش در گزارشی به معرفی درختان کهنسال استان یزد و ارزش و جایگاه آن نزد مردم همچنین تهدیداتی که حیات این درختان را در معرض خطر قرار داده است، پرداخت اما در این گزارش به معرفی ده‌ها درخت کهنسالی که در شهرستان ابرکوه وجود دارد اما در سایه سرو کهنسال چهار هزار و 500 ساله، نادیده گرفته شده و ناشناخته مانده‌اند، خواهد پرداخت.
ابرکوه با سرو چهار هزار و 500 ساله خود شهرت جهانی یافته است اما شاید کمتر کسی بداند که ابرکوه درختان کهنسال دیگری نیز دارد که به دلایل مختلف و جمله عدم معرفی و توجه کافی و زیر سایه اخبار سرو چهار هزار و 500 ساله،‌هیچ اطلاعی از آنها حتی در موتورهای جستجوگر وجود ندارد.
درختانی که در اوج مظلومیت قرار دارند و حتی درختی که در مرکز شهر قرار گرفته نیز از عدم اطلاع رسانی در مورد خود حتی در شهرستان ابرکوه رنج می‌برد.
خبرگزاری مهر نخستین رسانه‌ای است که به معرفی ویژگی دیگر ابرکوه که همان وجود درختان کهنسال است، خواهد پرداخت چه اینکه پیش از این نیز خندق‌های سنگی ابرکوه برای نخستین بار توسط این خبرگزاری معرفی شدند.
در این گزارش با امید به توجه مسئولان به معرفی چند درخت کهنسال دیگر این شهرستان به طور مختصر پرداخته خواهد شد.


سرو دوم ابرکوه
این سرو در باغچه یک خانه قدیمی و در میان خانه‌های مخروبه قرار گرفته است.
محل قرار گیری آن در مرکز شهر و در فاصله حدود 200 متری خیابان اصلی روبروی امامزاده احمد است.
با وجود فاصله بسیار کم این درخت تا خیابان اصلی حتی برخی از شهروندان ابرکوهی نیز از وجود این درخت 1500 ساله اطلاعی ندارند.


بنه بداف بخش بهمن
این درخت که ارتفاعی بیش از 9 متر دارد در روستای بداف از روستاهای بخش بهمن ابرکوه قرار گرفته است.
این درخت در حیاط یک خانه قدیمی متروک قرار دارد به گونه‌ای که بخشی از تنه آن به دیوار مجاور چسبیده است.
با وجود سن زیاد که برخی سن آن را به نزدیک به دو هزار سال تخمین می‌زنند این درخت همچنان میوه می‌دهد.


پده هارونی
این درخت در روستای هارونی اسفندآباد ابرکوه و در مجاورت یک قنات قدیمی قرار دارد.
درخت تک پایه است و ضمن برخورداری از شادابی خوب از چهار شاخه اصلی تشکیل شده است، سرشاخه‌ها خشکیده و داخل تنه نیز خالی است.
ارتفاع این درخت حدود 15 متر و قطر حدودی تاج 8.75 و قطر یقه آن 197 سانتیمتر است.


توت ده عرب
این درخت توت در کنار خیابانی در روستای ده عرب دهستان فراغه ابرکوه قرار دارد.
مردم محلی به شدت به آن علاقه مند هستند و در نگهداری آن کوشش می‌کنند.


بنه صادق آباد
این درخت نیز در کنار باغات کشاورزی روستای صادق آباد و در فاصله نزدیکی از جاده اصلی قرار دارد.
به گفته مردم محلی قبل از این و در حدود 80 سال پیش درخت دیگری که زوج آن تلقی می‌شده است شکسته و به مصرف سوخت رسیده است.


در ابرکوه درختان کهنسال دیگری از جمله انجیر مجیر آباد در روستای شهر آباد، درختان باغ خورشید خانم و چند درخت بنه دیگر در صادق آباد وجود دارد که در مورد هیچ کدام تحقیق و پژوهشی صورت نگرفته است.

اهالی دهستان فراغه بنا به گفته پیشینیان خود اظهار می‌دارند که در زمانهای نه چندان دور این منطقه، جنگلی وسیع از درختانی چون بنه بوده است که در حال حاضر فقط تعداد محدودی از آنان به جا مانده است.

اگر درخت سرو 4500 ساله ابرکوه می‌تواند چنین جایگاهی را در سطح جهان به خود اختصاص دهد،‌ به طور قطع درختان کهنسال و متنوع دیگر ابرکوه نیز در صورت شناسایی، می‌توانند به یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری در ابرکوه و استان یزد تبدیل شود.

آنچه تاکنون این درختها را سالم نگهداشته است تنها و تنها باورهای مردم و اعتقاد آنان به عظمت خدایی است که یک موجود زنده را هزاران سال به عنوان نمونه‌ای از عظمت خلقت پایدار نگهداشته است.

این درختان در کنار باورهای مردمی، نیاز به توجه مسئولان دارند زیرا بسیاری از این درختان از گونه‌های نایاب هستند و کمتر درختی در دنیا یافت می‌شود که عمری بیش از دو هزار سال داشته باشد.

گرچه سرو 4500 ساله ابرکوه هنوز هم نیازمند مراقبت‌های ویژه و تدابیر حفاظتی سازمان‌های متولی است اما اگر در کنار این درخت کهنسال، گوشه چشمی نیز به درختان کوچکتر که خود از بی نظیرترین‌ها هستند،‌ ضرورت دارد.

منبع:خبرگزاری مهر

اسفندآبادی بازدید : 55 پنجشنبه 02 شهریور 1391 نظرات (0)

سلام - اولین پایگاه فرهنگی ومذهبی شهرستان ابرکوه با امکانات ویژه شروع به کار کرد بدین سبب از شما دعوت میگردد ضمن بازدید از این وب سایت جهت ارتباط با همشهریان خود در شبکه اجتماعی آن عضو شوید .منتظر حضور شما در این پایگاه و راهنمایی های ارزنده در بهبود این پایگاه هستیم .

در صورت امکان این پایگاه را به دوستان خود معرفی نمایید


www.tathir.net


با تشکر روابط عمومی پایگاه جامع تطهیر

اسفندآبادی بازدید : 53 پنجشنبه 18 خرداد 1391 نظرات (0)

هم ولايتي ها سلام

سلام به آنهايي كه دوست دار اسفندآباد هستند

روزگاري كه من در بلات بودم كوچه هاي اسفنداباد اسم نداشت .

خانه ها پلاك نداشت . درخونه ها شب و روز قفل نداشت كلندون داشت ولي باز بود .

اسم محله هاي ده : سرتل خاكي – پاي بوزوي- سر تل شيون – باغ بالو –با غ دهنو (بنده بچه اونجو هستم )

دم قعله حاجي خان - سيلي – دم حموم – زير بازار – (دم حسينيه )و...

به اميد روزي كه در وطن باشم .خدا نگهدار

اسفندآبادی بازدید : 47 جمعه 09 دی 1390 نظرات (0)

فقط یک اسفندآبادی می تواندجمله ایبا بیست فعل بسازد.

داشتـم میرفتـم بِــرَم، دیدم گِرِفــت نِشِــســت، گفتــم بذار بُـپـُرسم بـیـبـیـنـم میـاد، نیـمیاد، دیـدم میـگه نیـمیـخوام بیـام، میـخوام بـرم بیـگیـرم بُـخوابـم.

 

************************

 

ابوالفضل:خییییییییییییییییییییییییییییی لی جالب بود خیییییییییییییییییلی خوشم اومد دم نویسندش گرم

اسفندآبادی بازدید : 54 شنبه 12 آذر 1390 نظرات (0)

 

درنزديكي روستاي اسفندآباد عمارتي است با مساحتي بالغ بر250 مترمربع دروسط باغي كه مجموع آن به باغ اسفنديارسالاري معروف، واقع گرديده است.

ورودي باغ در دو قسمت ضلع شرقي است و يكي از ورودي‌هاي آن ازداخل هشتي زيبا كه در دو طبقه احداث گرديده است امكان پذيرمي‌باشد.

مساحت كل باغ1000مترمربع است و قدمت آن به اواخردوره قاجاريه برمي‌گردد، عمارت وسط باغ از اتاقهاي پنج دري، سه دري و فضاهايي با پلان نيم هلال در دو طبقه و با مصالح خشت خام،گل، گچ،چوب، آجر وگل زرد بنا شده است.

بدنه سازي بنا به شكل زيبايي با سيمگل همراه با دمگيري صورت گرفته و محوطه اطراف بنا با قلوه سنگ فرش شده و حوضي در ضلع جنوبي بنا ساخته شده است.

روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد"محمد علي اکرمي" ازجمله موارد مرمتي بنا را احياء ديوارچيني، ديوارچيني با خشت خام وملات گل، احياء درگاه‌ها، سيمگل بدنه ورودي، زيريندي، استحکام بخشي ديوارها و... برشمرد.

شايان ذکر است: بر اساس اطلاعات پرونده ثبتي بناي مذکور تحت شماره 22756 مورخ 28/12/86 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

اسفندآبادی بازدید : 43 شنبه 12 آذر 1390 نظرات (0)

معاون ميراث‌فرهنگي اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري استان يزد از بهسازي معابر روستاي هدف گردشگري اسفندآباد در شهریور ماه ۹۰ خبر داد.

به گزارش ميراث‌آريا (chtn)، «ذات‌الله نيکزاد» اعلام‌کرد: عمليات بهسازي شامل اندود کاهگل پشت‌بام، اجراي سقف ضربي با مصالح خشت خام و ملات گچ و خاک، اندود کاهگل بدنه ديوار حصار عنوان کرد.

به گفته اين مسوول، زيربندي و استحکام بخشي حصار، دوخت و دوز به صورت نيمه عميق و ديوار چيني با خشت خام و ملات گل از ديگر اقدامات انجام شده در اين عمليات است.

«نيکزاد» هزينه بهسازي معابر روستاي اسفندآباد ابرکوه را 182 ميليون ريال ذکر کرد

اسفندآبادی بازدید : 48 شنبه 05 آذر 1390 نظرات (0)

روستاهای نمونه عبارتند از:

 

نام روستا :اسفندآباد استان : یزد شهرستان : ابرکوه فاصله روستاتا شهرستان : 12 کیلومتر
عناوین جاذبه های گردشگری : بقعه شیخ محمد ، قلعه اسفندآباد ، خانه حاجی نایب

 

نام روستا : بفروئیه استان : یزد شهرستان : میبد فاصله روستاتا شهرستان : 2 کیلومتر
عناوین جاذبه های گردشگری : بافت قدیم ، پیر بفروئیه

نام روستا : بنادکوک سادات استان : یزد شهرستان : تفت فاصله روستاتا شهرستان :80 کیلومتر
عناوین جاذبه های گردشگری : بافت قدیم ، غار اسکندر ، تپه قلعه ، امامزاده شاهزاده علی بن عبدا...

نام روستا : بیده استان : یزد شهرستان : میبد فاصله روستاتا شهرستان : 3 کیلومتر
عناوین جاذبه های گردشگری : بافت قدیم ، مسجد زیرک ، خانه برونی ، امامزاده سیدابوالقاسم ، چاه صاحب الزمان و آسیاب قدیمی

اسفندآبادی بازدید : 56 سه شنبه 01 آذر 1390 نظرات (0)

در زير نام ماه هاي شمسي و نام فعلي روستا و نام روستا در زمان هاي قديم رو به ترتيب مي بينيد.
فروردين (نام فعلي روستا : فراغه ) (نام قديمي روستا: فراوردين)
ارديبهشت (نام فعلي روستا : اردي erdy) (نام قديمي روستا: اردي)
خرداد (نام فعلي روستا : خرم آباد) (نام قديمي روستا: خردادان khardadan)
تير(نام فعلي روستا : تيزك ) (نام قديمي روستا: تيرجرد)
مرداد (نام فعلي روستا : مريم آباد ) (نام قديمي روستا:ميم meyam)
شهريور (نام فعلي روستا : شهرسب ) (نام قديمي روستا: شهريزر)
مهر (نام فعلي روستا : مهرآباد) (نام قديمي روستا: مهرگان)
آبان (اطلاع ندارم)
آذر (اطلاع ندارم)
دي (نام فعلي روستا : هاروني) (نام قديمي روستا: هارودي)
بهمن (نام فعلي: فعلا نام يكي از بخش هاي ابركوه بهمن است) (نام قديمي روستا: بهمن)
اسفند (نام فعلي روستا : اسفندآباد) (نام قديمي روستا: اسفندار)

اسفندآبادی بازدید : 70 چهارشنبه 18 آبان 1390 نظرات (0)

 

مشخصات جغرافیایی اسفندآباد را در ادامه مطلب مطالعه فرمائید.

منبع:http://esfandabad85.persianblog.ir/

EXEX

 

موقعیت جغرافیایی

روستای اسفند آباد در 52 درجه و 24 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 55 دقیقه عرض شمالی واقع شده است. این روستا در سمت غرب کویر ابرکوه و ار توابع بخش بهمن از شهرستان ابرکوه می باشد که فاصله آن تا شهر یزد 170 کیلومتر و راه آن تماماً آسفالت می باشد. این روستا در جنوب شرق ابرکوه واقع شده است که از طرف شمال به روستای اسدآباد و از جنوب به روستای هارونی، از طرف غرب به رشته کوههای زاگرس داخلی که دنباله کوههای اقلید می باشد و از طرف شرق به کویر هرات و مروست منتهی می شود. بطور کلی محدودة ارضی دهستان اسفندار از شمال به بخش بهمن، از شرق به کویر ابرکوه، از غرب به شهرستان خرم بید و از جنوب به شهرستان بوانات محدود می شود. روستای اسفند آباد تا شهر ابرکوه 30 کیلومتر و تا مرکز بخش بهمن ( مهرآباد ) 15 کیلومتر فاصله دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1472 متر می باشد.

آب و هوا

اقلیم منطقه اسفندآباد تابعی از آب و هوای گرم و خشک فلات مرکزی ایران است که از خصوصیات آن نوسان زیاد درجه حرارت و کمی بارش است. اسفندآباد دارای یک ایستگاه کلیماتولوژی است که سابقه آمار آن کم است ولی تا حدی گویای اقلیم منطقه است. تجزیه و تحلیلهای آماری اقلیم با استفاده از آمار ایستگاه اسفند آباد انجام گرفته است. این منطقه در زمستان دارای هوای معتدل و در تابستان اقلیمی گرم و بسیار خشک دارد.در زمستان درجه حرارت هوا تا 10- درجه نیز میرسد ولی در تابستان حداکثر مطلق درجه حرارت تا 43 درجه سانتیگراد صعود کرده و بدین ترتیب نوسان سالانه دما چیزی حدود 53 درجه سانتی گراد می‌باشد. میزان بارندگی بسیار ناچیز می باشد. بطوریکه متوسط آن به حدود 75 میلی متر در سال میرسد، در حالیکه میزان تبخیر حدود 1500 میلی متر در سال است که این میزان تبخیر 20 برابر بارندگی می باشد و باعث خشگی هوای منطقه می شود. عمدتاً بارش منطقه بصورت باران است و ندرتاً برف ریزش می کند و بطور متوسط در سال بیش از یک روز برفی دیده نمی شود. بارندگی تنها در ماههای آخر زمستان و اوایل بهار اتفاق می افتد که عمدتاً بصورت رگباری و درشت دانه‌اند و بعلت خشکی بیش از حد به سرعت تبخیرمی شوند و چون نامنظم بوده و جنس زمین نیز مساعد است به سرعت جاری شده و موجب سیلاب می شوند

 

منابع آب

از نظر منابع آب. این منطقه چون در یک اقلیم خشک قرار دارد از ریزشهای جوی بهره چندانی نداشته و ریزشهای انجام شده عموماً با توجه به 1500 میلیمتر تبخیر به سرعت از دست می‌روند و تنها منبع تأمین آب منطقه، ابهای زیر زمینی هستند که از طریق نفوذ حاصل می‌شوند و از مطلوبیات کمی و کیفی بالایی برخوردار نیستند. این آبها عموماً از طریق قنات و چاههای عمیق و نیمه عمیق در دسترس قرار می گیرد. از نظر جریانهای دائمی و رودخانه‌ای باید گفت که رودهای منطقه عموماً خشک بوده و بصورت آبراه های سیلابی یا مسیل ها فقط به هنگام ریزشهای آنی و رگبارها فعال می شوند که آن نیز به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح نه تنها مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه موجب بروز خساراتی نیز در منطقه می گردد و نهایتاً در کویر ابرکوه تخلیه شده و در اثر تبخیر آنها کویر نمکی تشکیل می گردد. در این منطقه با توجه به مطالعات انجام شده، عمق سطح ایستایی بسیار پائین است و در بعضی نقاط به 60 متر نیز میرسد. قنوات منطقه سابقه چندین هزار سال دارند و طول مجموع آنها چیزی در حدود 430 کیلومتر است. اگر حوزه آبریز را به دو قسمت دشت و کوهستان تقسیم کنیم هر یک از پدیده‌های فوق دارای خصوصیات هیدرولوژیکی و ژئوهیدرولوژیکی خاص است که در بیلان آبی منطقه مؤثرند، بطوریکه ارتفاع متوسط سالیانه بارش در دشت 50 میلیمتر و در کوهستان 200 میلیمتر می باشد که در هر صورت این میزان بازندگی بسیار ناچیز است و باعث پایین رفتن مداوم سطح آبهای زیرزمینی می‌شود.

جنس خاک

بخش وسیعی از خاکهای منطقه ابرکوه ازنوع بیابانی و کویری است که از رسوبات ریز و تکاملی اندک برخوردارند. پوشش گیاهی این خاکها، ضعیف یا بدون پوشش هستند. خاکهای کویری شور به دلیل بافت سنگینی که دارند دارای قابلیلت نگهداری آب می باشند و این خود موجبات اقبال و خوش شانسی برای اینگونه مناطق محسوب می شود. خاکهای مجاور کویر سولونچاک نام دارد که شوری آنها بالاتر از 16 میلی موز است. اینگونه خاکها چون دارای لایه هایی از نمک هستند، هرگونه عملیات کشاورزی بر روی آنها مشکل است ولی در عوض امکان ایجاد پوشش از گیاهان شوری پسند، بسیار زیاد می باشد زیرا از یک طرف دارای رطوبت زیاد و از طرف دیگر بعلت سست بودن خاکها، عملیات احیاء و اصلاح مراتع کویری با هزینه کم امکان پذیر است ولی میزان گچ خاکهای شور کویری ابرکوه زیاد بوده و این امر عملیات اصلاح و شیرین کردن خاکها را میسر می سازد. جنس خاک محدوده اراضی اسفندآباد را می توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد.

خاکهای منطه غرب روستا که اغلب سنگلاخی و سنگریزه دار می باشد. هرچه به سمت کوهستان نزدیک می شویم سنگها درشت و به صورت قلوه سنگ می باشند که برای کشاورزی مساعد نیستند و هر چه از کوهستان بطرف روستا نزدیک می شویم خاکها بصورت سنگ ریزه و ماسه ای هستند که ناشی از رسوبات سیلابها می باشد. این نوع خاک تا فاصله 3 کیلومتری غرب روستا را شامل می شود.

جنس خاکی که روستا برروی آن استوار است از نوع خاکهای رُس می باشد که برای کشاورزی بسیار مساعد است و عمدة کشاورزی روستا و روستاهای اطراف برروی این خاکها می باشد. این خاک کمتر مورد فرسایش باد و آب قرار گرفته است. و تا فاصله 6 کیلومتری شرق روستا را در بر می‌گیرد.

3 ) خاکهای منطقه شرق روستا که حاصل رسوبات بادی و بصورت خاک ریزدانه می باشد که در منطقه به خاک ( باداف ) معروف است و به دلیل شور بودن برای کشاورزی مساعد نیست.

پوشش گیاهی

هر چه از طرف جنوب غرب و شمال غرب به طرف شرق ابرکوه پیش می رویم بر فقر پوشش گیاهی افزوده می شود و علاوه بر آن گونه های خشکی پسند و شوری پسند جایگزین می شوند بطوریکه در دامنة کوهها، استپ، پوشش گیاهی را تشکیل داده و هر چه از منطقه پایکوهی دور میشویم بر فاصلة گیاهان استپی افزوده می شود. درحول وحوش ابرکوه و روستاها که مزارع و کشتزارها باعث تعدیل درجه حرارت بصورت محلی می گردد، گیاهان درمنه، اسفند آباد شیرین بیان و بوته زارها پوشش گیاهی را تشکیل میدهند. در شرق یعنی در مجاورت کویر ابرکوه گیاهان خشکی پسندی چون گزاشنان. خارشتر، خارزرد، تیچ وارجین می‌رویند. دیگر نقاط برای رویش هیچ گیاهی مناسب نیست و اگر گیاهانی از نوع بته‌ای (بوته‌ای) مانند خارشتر و امثال آن در برخی نقاط مشاهده شود نشان دهنده آن است که آن مناطق در مسیر سیلابهای زمستانی قرار دارد. در جنوب شرقی منطقه ( مانند اردی و بداف) و دامنة ارتفاعات آن تا جنوب اسفند آباد

بعضی از گیاهان بصورت خودرو می‌رویند که درب قدیم از آنها استفاده دارویی می‌شده است. و اکنون هم محل استفاده اند مانند (اربه ) که گیاهی است تلخ بگونه ای که تلخی آن زبانزد است و اهل محل آن را علاج درد می دانند و گیاه دیگری به نام ( آویشن ) که دارای بوئی تند و مزه ای شبیه چای است و در مصارف طبی نیز از آن استفاده می کنندو گیاه خود روی دیگر به نام ( مرزنگوش ) در این منطقه می روید که این گیاه کاربرد مصارف دارویی دارد چنانکه در مصارف صنعتی ( جهت معطر کردن اغذیه و مواد بهداشتی ) نیز کاربرد دارد.

پوشش جانوری

در مناطق کوهستانی و پای کوهی که شرایط زیست جانوران از جمله آب و علف بطور نسبی مهیا است. جانوران بیشتر وجود دارند. بطوریکه کوه اعلاء و سایر کوههای دیگر (مخصوصاً کوههای دره باغ درنزدیکی اسفند آباد ) جانوران حلال گوشتی چون: آهو، گوزن، قوچ، کل (بز نر و عموماً گزینه حیوانات) بز کوهی و جانوران دیگری مثل کبوترچاهی، کلاغ، گنجشک، هدهد، پرستو، سینه سیاه و شاهین زندگی می کنند. البته شکار بی رویه آهو، گوزن کوهی، بزوحشی و پازن ( از خانوادة گوزنهاست ) در نیم قرن اخیر باعث شده تا نسل آنها در این منطقه روبه نابودی رود. در این محدوده حیواناتی دیگر یافت می شوند که وسیله دفاعی و استتار آنها در مقابل دشمن ظاهر خارجی آنها ست که همرنگ خاک بوده و از این طریق می توانند در مواقع ضروری خود را در برابر دیدگان او پنهان نمایند همانند گورخر و مارمولک. در این پهنة جغرافیایی مارو عقرب فراوان است و به ندرت پلنگ نیز وجود دارد

اسفندآبادی بازدید : 56 یکشنبه 15 آبان 1390 نظرات (0)

 

همراهان عزیز اسفندآبادی

به منظور به اشتراک گذاشتن عکس های اسفندآباد در این وبلاگ

در صورت امکان عکس هایی که از اسفندآباد دارید را ارسال کنید تا در وبلاگ قرار بگیرد

با تشکر

EXEX

 

اسفندآبادی بازدید : 52 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

با سلام خدمتشما همراهان محترم

در صورتی که عکس از هیئت متوسلین به حضرت ابوالفضل(ع) اسفندآباد دارید

لطفا به ایمیل وبلاگ ارسال کنید تادراین پست قرار بگیرد.

اسفندآبادی بازدید : 91 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

مشاهده این پست تنها برای اعضا مقدور است

******************

مهرداد شمس:با سلام.عکس جالبی است.اجرشان با حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)

EXEX

67

68

545

با تشکر از آقای سید جواد جهت ارسال عکس هایی از هیئت اسفندآبادی های مقیم شیراز

اسفندآبادی بازدید : 77 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

الهی

به حکم انسان بودن ، مرا از قدم زدن در بیراه ها عفو کن

و به حق مهربانیت، تمامی آثار آنها را از زندگی امروز و فرداهایم محو نما.

ایمانی به من عطا کن تا پای در راهی گذارم که تو می خواهی.

راهی تا ابد ممتد و روشن.

سلامهمولایتی گرامی

عکسها و مطالب مورد نظر شما در مورد اسفندآباد با نام خودتان در وبلاگ منتشر می شود

ایمیل وبلاگ: esfandabadi1390@gmail.com

برایارسال مطالب می توانیداز قسمت نظرات یا از طریق ایمیل وبلاگ اقدام نمایید.

"لطفا در نظر سنجی شرکت نمائید"

آهنگ فعلی وبلاگ: ملکا با صدای حسام الدین سراج


تعداد اعضای فعلی وبلاگ:78

جهت عضویت اینجا را کلیک کنید

اسفندآبادی بازدید : 32 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

وطن يعني همه آب و همه خاك وطن يعني همه عشق و همه پاك

به گاه شيرخواري گاهواره به روز و درد پيري ، عين چاره

وطن يعني پدر ، مادر ، نياكان به خون و خاك بستن عهد و پيمان

وطن يعني هويت ، اصل ، ريشه سرآغاز و سرانجام هميشه

وطن يعني محبت ، مهرباني نثار هر كه داني و نداني

وطن يعني نگاه هموطن دوستهر آنجايي كه داني هموطن اوست

اسفندآبادی بازدید : 90 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

یزد - محمد خادمی:خانه تاریخی «شمس» در روستای اسفندآباد در نزدیکی ابرکوه یزد چند روز پیش به دستور بخشدار این منطقه توسط لودر با خاک یکسان شد. خانه شمس متعلق به «حاج میرزا حسن شمس» از بزرگان روستای اسفندآباد بود.

این بنای خشتی جزو ساختمان‌های تقریبا اعیانی در روستای اسفندآباد محسوب می‌شد و مالک شخصی داشت. قدمت خانه تاریخی شمس به دوران قاجاریه می‌رسید و در ساخت بنایش ویژگی‌های معماری قاجاری دیده می‌شد. خانه شمس 3سال پیش در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۶۳۵۶ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود اما ثبت‌ملی این بنای تاریخی نیز به فریاد آن نرسید.

به‌همین خاطر خبرنگار همشهری، به سراغ حجت محمدی، بخشدار بهمن رفت تا علل تخریب این بنا را جویا شود. حجت محمدی گفت: رسانه‌ها نباید در این‌باره مانور دهند. وی اضافه کرد: توصیه می‌کنم این موضوع رسانه‌ای نشود.

محمود شمس، دهیار روستای اسفندآباد نیز در این باره گفت: صاحب ملک در جریان تخریب بوده است و همچنین شعبه تامین استان نیز اجازه این تخریب را صادر کرده بود. وی افزود: 95درصد ساکنان این روستا با تخریب این بنا موافق بودند زیرا در مسیر عبور و مرور شهروندان این روستا قرار داشت.

منبع:http://www.hamshahrionline.ir/news-151442.aspx

محمدرضا شفیع زاده:واقعا متاسفم از این نظراتتون

مردم یک منطقه هستن که در وهله اول میتونن آثار و فرهنگ خودشون رو حفظ کنن و متاسفانه جو اسفندآباد در این زمینه جو منفعلی محسوب میشه، روستاهایی مثل ابیانه یا ماسوله یا مصر رو نگاه کنید و الگو بگیرید، کوچک ترین چیز منحصر بفرد در این روستاها توسط ساکنان ده تبدیل شده به جاذبه توریستی

بنده یک بار یک گروه 20 نفره از تهران به مقصد اسفندآباد آوردم ، فقط و فقط و فقط به قصد توریسم علمی و به قصد رصد اجرام آسمان با ابزار اپتیکی، این گروه داخل روستا به همت یکی از اهالی محترم تونستن گشت تاریخی خوبی داشته باشن و واقعا لذت بردن و براشونم جالب بود، یکی از همون ها هم همین خانه قدیمی بود. متاسفانه باید بگم مردم اسفندآباد درباره مسئله توریسم و اهمیت میراث فرهنگی و تاریخی مردمان قدرنشناسی هستن که این هم بیشتر به اختلافات قومی و جاهلی اون ها برمیگرده.....

مردم باید حفظش میکردن، ولی اصلا قدر نمیدونن

با تشکر

EXEX

علاوه بر این، معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز در این‌باره گفت:‌ این اداره‌کل در حال پیگیری تخریب خانه تاریخی شمس در روستای اسفندآباد شهرستان ابرکوه و عاملان این تخریب است که بدون اطلاع مالک و توسط مردم بومی این روستا انجام شده است. نیکزاد افزود: اگر مشخص شود که برخی افراد مانند بخشدار روستا، این خانه را تخریب کرده‌اند، قطعا براساس قانون، این قضیه پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که این بنا شاید مشکلاتی را برای ساکنان روستای اسفندآباد به‌وجود می‌آورده است، گفت: هرکاری که در بنای تاریخی بخواهد انجام شود باید به سازمان میراث فرهنگی اطلاع داده شود و دلیل نمی‌شود که بدون مراحل قانونی، یک اثر تاریخی تخریب شود. نیکزاد در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه بخشدار اجازه تخریب این بنا را صادر کرده است، پاسخ داد: براساس قانون هر شخص حقوقی و حقیقی که اقدام به تخریب آثار ملی کند، برابر قانون با وی برخورد می‌شود.او با اشاره به انجام یکسری پیگیری‌های اولیه درباره‌ عاملان تخریب این خانه‌ تاریخی مانند فرستادن نامه به معاونت میراث فرهنگی کشور و اعلام این قضیه، یادآور شد: احتمالا مردم به دلیل اطلاع نداشتن از ثبتی بودن این بنا دست به تخریب آن زده باشند چون پس از ثبت یک‌بنای تاریخی، فقط به مالک آن بنا و مسئولان دولتی اطلاع داده می‌شود.

نیکزاد با اشاره به قدمت خانه تاریخی شمس که به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، بیان کرد: این خانه که نیمی از حیاط آن تا پیش از سال 1387 تخریب شده بود، در 27 اسفندماه 1387 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. نیکزاد با اشاره به قرار داشتن این خانه‌ تاریخی در 10متری حسینیه‌ روستای اسفندآباد و نارضایتی مردم این روستا از موقعیت جغرافیایی این خانه، گفت: مردم روستای اسفندآباد بخش بهمن طی چند سال پیش نارضایتی خود را از موقعیت جغرافیایی این خانه به‌دلیل اینکه از توسعه حسینیه جلوگیری می‌کرد و اجازه نمی‌داد که طرح هادی در این روستا اجرا شود، بارها اعلام کرده بودند. معاون میراث فرهنگی استان یزد، گفت: فرمانداری استان یزد و شهرستان ابرکوه از موقعیت جغرافیایی این خانه اظهار نارضایتی کرده و گفته بودند، این خانه مزاحمت ایجاد کرده و سبب جلوگیری از پیشرفت روستا شده است. حتی آنها معتقد بودند، دسته‌های عزاداری در ایام محرم به‌دلیل قرار گرفتن این خانه نمی‌توانند مسیر مناسبی را طی کنند.

وی اضافه کرد:‌ تخریب‌کنندگان خانه شمس، تخریب این خانه را به ما اطلاع ندادند. اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه نیز بعد از تخریب خانه، از این موضوع مطلع شد. سپس یگان حفاظت ابرکوه با نامه‌ای برای متوقف کردن این عملیات وارد کار شد ولی متأسفانه تخریب به‌طور کامل اتفاق افتاده بود.

این در حالی است که بهرام رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد درخصوص تخریب خانه شمس به باشگاه خبرنگاران گفت: سازمان میراث فرهنگی استان یزد هم بعد از دستور شورای تأمین استان نمی‌توانست از تخریب این خانه جلوگیری کند زیرا انجام این حکم ضرورت داشت.

گفتنی است شهر ابرکوه و روستاهای همجوار آن از جمله اسفندآباد در گذشته بر سر راه ابریشم قرار داشته‌اند. بررسی خانه‌های قدیمی روستای اسفندآباد نشان می‌دهد که آنها از نظر موقعیت مکانی در جهت قبله قرار دارند.

منبع:http://www.hamshahrionline.ir/news-151442.aspx

اسفندآبادی بازدید : 53 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

-شکل و فرم مساکن

- آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب

-برتری قدمت اسفند آباد نسبت به شهر ابرکوه

-اسفندآباد برکنار راه ابریشم

-قراء دواز دهگانه

-پیشینه گذشته اسفندآبادطبق کتاب داستان اصحاب رّس

-وجه تسمیه اسفند آباد

توضیحات موارد بالا را در ادامه

منبع:http://esfandabad85.persianblog.ir

EXEX

شکل و فرم مساکن

خانه های قدیمی از نظر موقعیت مکانی در جهت قبله قرار دارند. این جهت گیری از لحاظ اقلیمی، شرایطی را به وجود آورده است تا فضای تابستانی و اتاقهای زمستانی به طرزی مفید پیرامون حیاط مرکزی قرار گیرند. حیاط اصلی ترین فضای خانه های روستا است. حوض آب در وسط حیاط قرار گرفته است و باغچه ها کنار یا دور تا دور آن، با درختانی که نیاز کمی به آب دارند همچون انار، انگور، پسته و انجیر علاوه بر ایجاد زیبایی به سرسبزی خانه و تأمین سایه و خنکای آن، خشکی هوا را نیز می کاهد. به عبارتی همه عناصر متشکله خانه یزدی دست به دست هم میدهند تا اقلیمی کوچک و قابل زیست برای انسان فراهم سازند. حیاط خانه های روستا مکانی برای انواع بازیها و سرگرمی و تفریح کودکان و نوجوانان است.

در اغلب خانه های سنتی زمانی که از درب خانه وارد می‌شویم یک راهرو پیش رو است که به آن دالان گفته می شود و انتهای این راهرور به حیاط خانه متصل می شود. همچنین تالاری جلوی اتاقهای ساختمان وجود دارد که به صورت صفه و ایوان بزرگ نمایان است و محلی برای گذراندن ساعات عصر و شب تابستان است. اتاقها به نامهای سه دری، پنج دری و …. از هم تفکیک می شوند که هر یک درپاسخگویی به نیازهای ساکنان خانه نقش دارند. در اتاقهایی که برای زمستان در نظر گرفته شده اند اتاقکی به نام پستو وجود دارد که به صورت یک انبار کوچک می باشد. در قسمت جنوب خانه که پشت به آفتاب است یا به اصطلاح سنرم می باشد اتاقها دارای سقف بلندتری هستند و مخصوص تابستان هستند. در طرفین شرقی و غربی خانه نیز معمولاً حصار، طویله برای نگهداری دام و طیور، دستشویی و آشپزخانه قرار دارد و همچنین اتاقی که به آن تنورخانه گفته می شده و مخصوص نان پختن است

2ـ11ـ آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب

2ـ11ـ1ـ آب

آب آشامیرنی مردم روستا در سالهای گذشته از طریق قنات و چاههای آبی که در منازل وجود داشته تأمین می شده است ولی با خشک شدن قناتها و کم شدن منابع آب کشاورزی و آشامیدنی، از سال 1353 مردم این روستا از نعمت آب لوله کشی در منازل برخوردار شدند. در حال حاضر آب مصرفی مردم از طریق یک حلقه چاه که در پنج کیلومتری جنوب روستا قرار دارد تأمین می شود. در کنار این حلقه چاه یک استخر بتونی سرپوشیده به ظرفیت 576 هزار متر مکعب به کمک جهاد سازندگی ساخته شده است که آب این استخر توسط لوله به روستاهای هارونی، اسفندآباد، حشمت آباد و تقی‌آباد هدایت می شود.

در سالهای اخیر بعلت کم آبی، آب این استخر برای مردم اسفند آباد و روستاهای اطراف کافی نبود و به همن دلیل با کمک دولت آب قنات هنشک که در 15 کیلومتری غرب روستا می باشد توسط لوله به این استخر اضافه شده که تا حدودی وضعیت آب آشامیدنی مردم بهبود یافته است.

2ـ11ـ2ـ برق

از سال 1363 مردم این روستا از نعمت برق سراسری برخوردار شدند. تا قبل از این تاریخ برخی خانواده ها از برق یک موتور برق استفاده می کردند که این برق برای همه روستا کافی نبوده است.

2ـ11ـ3ـ گاز

این روستا در سال 1390 گاز رسانی و مجهز به شبکهگاز شده است.

برتری قدمت اسفند آباد نسبت به شهر ابرکوه

ابرکوهیکه گاهی به نام ایالت خوانده شده و تمام بیابان مرکزی ایران را از زیر کاشان تا مرز کرمان و فارس را شامل می گشته زمانی هم این منطقه بنام ( اسفنداران ) به مناسبت شهرت اسفندار ( اسفندآباد کنونی ) یکی از قراء دوازدهگانه که من حیث لاجهات بر دیگر قراء برتری و رحجان داشته نامیده می شده است. اگر در حال حاضر منطقه ای به نام اسفنداران از محال جرقویه که از توابع اصفهان است و نزدیک ابرکوه فعلی قرار دارد روی نقشه مشاهده می کنیم نباید تعجب کنیم و وجه تسمیه انرا جویا شویم، زیرا آنجا قسمتی از منطقه مذکور بوده که نام خود را تاکنون حفظ کرده در حالیکه در سایر مناطق این نام و شهرت فراموش شد فقط در جنوب شرقی ابرکوه با جزئی تغییر قریه ای می بینیم که بنام اسفندآباد معروف است.

بنابراین طبق شواهد و گزارشات موجود قدمت این روستا بیش از قدمت ابرکوه است.

اسفندآباد برکنار راه ابریشم

شهر ابرکوه و روستاهای همجوار آن از جمله اسفند آباد در گذشته بر سرراه ابریشم قرار داشته اند. ابرکوه در قرون قبل و بعد از اسلام اگر گاه و بی گاه ذکری از آن به میان آمده به خاطر قرار گرفتن آن برسرراهی بوده که این راه از مشرق می آمد و به شمال غرب می رفت و راهی که از حنوب می آمد و به آن می پیوست و یا راهی که به طرف ماوراء النهر یا در اصطلاح خراسان و ترکستان می رفت، سلاطین و حکام در لشکرکشیها از این شهر عبور می‌کردند و یا چند روزی در آن توقف می کردند و این راه جه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام مورد استفاده آنان واقع می شد، از جمله شاه عباس صفوی که در امتداد این راه کاروانسراهای متعددی برای استراحت کاروانیان در این منطقه ساخته است.

باید اضافه نمود که شاخه اصلی جاده ابریشم به روستای اسفند آباد نزدیکتر است و این جاده از بین کوههای سفید و غلات کوه در 12 کیلومتری جنوب اسفندآباد می گذشته که به قول برخی افراد سالمند تا چند دهه پیش هنوز آثاری از این راه پابرجا بوده است و در افواه عموم به راه شتر معروف بوده است که در قدیم موجب اعتبار و رونق این منطقه بوده است ولی با از بین رفتن این راه و به فراموشی سپردن آن منطقه ابر کوه اسفند آباد هم از ارزش و اعتبار افتاده است .

قراء دواز دهگانه

( قرائی که در آن زمان به وجود آمده بطوریکه از آثار و نامهای موجودشان برمی آید تعدادشان دوازده قریه بوده است و ظاهراً باید چندین قرن از پیدایش راه یاد شده ( راه ابریشم) گذشته باشد که آنها احداث شده باشند زیرا مردمی که به اینجا مهاجرت و زندگی را آغاز کرده اند دارای تجربیاتی در زمینه کشاورزی و عمران بوده اند که این معنا از نحوة نظم و فسق و آبیاری و مرزبندی قراء و شناخت استعدادهای دیگر آنجا روشن می شود در صورتی که مقارن ایجاد راه ابریشم با آن کیفیت بالا مردم تازه اسکان یافته تجربه این چنینی که تحصیلش محتاج به گذشت زمان بوده است نداشته اند . نام قراء دواز دهگانه عبارت بوده است از: آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین، اردیبهشت، خرداد، مرداد، تیر، مهر و شهریور .

خوشبختانه اغلب این قراء با نام و نشان اولیه وجود دارند و حوادث روزگار و گردش لیل و نهار نتوانسته است تغییر کلی در نام و موقعیتشان بدهد، البته چند تا از آنها نامشان به مرور زمان تغییر یافته لیکن موقعیت و محدوده ای که دارند می توان آنها را شناخت. ) همگی این قراء دواز دهگانه در حول و حوش راه بزرگ کاروان رو ابریشم احداث شده بود که فاصله آن قریه ها تا راه از دویست متر تا هشتصد متر بیشتر نبوده است . اکنون مکان این قریه ها ممکن است تغییرات جزئی کرده باشد ولی مکان این قریه ها در زمان پیدایش طبق مطالب کتاب شناخت ابر کوه و قدمت آن به شرح زیر می باشد :

قریه آبان: در شمال قریه دی و جنوب قریه اسفندار قرار داشته و از نهری موسوم به آبان مشروب می گشته است .

قریه دی: ( مه دی) این قریه که در اصل دی بوده و کلمه (مه) به مناسب همنامی آن با ماه دی فارسی مخففاً به آن اضافه گردیده وبه معنای یکی از ماههای سال بوده است .

قریه بهمن: در فاصله هزار متری شمال غربی اسفندار قرار داشته و آب شربی ان از مزرعه بهمن تاُمین می گشته است.

قریه شهریور : در 500 متری جنوب شرقی اسفندار قرار داشته واز آب نهر شهریور استفاده می کرده است و در حال حاضر این قریه با نام شهر آباد معروف است.

قریه اردیبهشت: در 1300 متری جنوب شرقی اسفندار قرار داشته و آب شربی آنجا نهر اردیبهشت بوده است و همکنون این روستا اردی نام دارد.

قریه مهر: در 14000 متری جنوب شرقی اسفندار قرار دارد و آب شربی آنجا نهر مهر بوده است که اکنون این روستا بنام مهر آباد موسوم است .

قریه تیر: 6000 متری شمال قریه اسفندار قرار داشته و آب آن از نهر تیر تأمین می گشته است که نام روستای تیرک کنونی بر گرفته از این ماه می باشد .

قریه خرداد: در 5000 متری شمال اسفندار قرار داشته که فعلاً در تلفظ بنام هوروک خوانده می شود که به مرور ایام در لسان مردم این چنین شکلی یافته است و در اصل خوروک بوده که مخفف و در عین حال مصغر کلمه خرداد است .

قریه آذر: ( شهر آذر ) در جنوب شرقی اسفندار به فاصله 1000 متری قریه است که مردم آن را ( شارز ) یا ( شهرز ) می خوانند و به همین نام هم شهرت دارد .

قریه فروردین: در 700000 متری شمال غربی اسفندار قرار داشته که از نهر فروردین مشروب می گشته است و در حال حاضر این قریه بنام فراغه موسوم می باشد.

قریه مرداد: در 1000 متری جنوب غربی اسفندار قرار داشته که از نهری بنام مرداد مشروب می گشته است و این قریه هم اکنون با اندکی تغییر در لسان مردم به مدوئیه مرسوم است.

3ـ6ـ پیشینه گذشته اسفندآبادطبق کتاب داستان اصحاب رّس

طبق نوشته های این کتاب اسفندار که یکی از قراء دواز دهگانه بوده است به عنوان مرکز و پایتخت منطقه دانسته می شده و دارای قلعه های متعدد بوده که همگی آنها خراب شده است. برخی استدلالات مثل باغ سلطان، باغ شه، زمین پادشاه و وزیری اشاره به این دارد که در گذشته اسفند اباد محل سکونت سلاطین و پادشاهانی بوده که طبق برخی کتب تواریخ این سلاطین از زومرة سلاطین غرویان بوده اند.

این روستا تا به حال چندین جا و مکان عوض کرده و بارها این روستا به زیر خاک رفته است و هنوز هم در خیلی از نقاط اطراف این روستا وقتی که خاکبرداری می شود به دیوارها و پی های خانه های قدیمی بر می خوریم و باقیمانده کوزه و ظرفهای سفالی از خاک بیرون می آید.

3ـ7ـ وجه تسمیه اسفند آباد

در رابطه با وجه تسمیه روستای اسفند آباد سه نظریه وجود دارد: اول اینکه شخصی بنام اسفندیار گبر که یک زرتشتی واز حکام یزد بوده است این روستا را بنا کرده و به همین دلیل به اسفند آباد معروف است ولی این نظریه دور از واقعیت است چون قدمت اسفند آباد بیشتر از این حرفها است.

نظریه دوم این است که چون در کوههای اطراف اسفند آباد بوته‌های گیاه اسفند ( که برای رفع چشم زخم آنرا بر روی آتش می ریزند و دود خوشبویی دارد ) بسیار دیده می شود به این نام شهرت یافته است.

و اما نظریه سوم که به واقعیت نزدیکتر است اینکه واژه اسفند آباد بر گرفته از ماه اسفند که آخرین ماه از ماههای سال شمسی است می باشد، چون نام روستاهای اطراف هم اکثراً برگرفته شده از ماههای سال می باشد. مثل مهر آباد، اردی ( اردیبهشت ) فراغه ( فروردین )، تیزک یا تیرجرد ( تیر ) و غیره که ذکر آنها در صفحات پیشین گذشت. ضمناً کتابهای تاریخی ابرکوه هم این نظریه را تأیید می کنند

اسفندآبادی بازدید : 123 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

گزیده ای از کلمات اسفندآبای به همراه معنی و تلفظ

الف

معني

تلفظ

ارسي

كفش

Orsi

اسپونباد

اسفندآباد

esponbad

او

آب

Ow

اوده

دنباله نخ ريسي

owdeh

اين گل

اين نقطه

ingol

ب

معني

تلفظ

با گذار

لجباز

Bagozar

بخي

بلند شو

bakhiz

بل

بگذار

bel

بووار

باور

Bowar

بوز

زنبور

bowz

بووو

بابا

Bowo

بسك

ماسه نرم

Besk

پ

معني

تلفظ

پتي

برهنه

pati

پچل

كثيف

Pachal

پستو

انباري

Pastoo

پسكي

برعكس

pasaki

پسين

عصر

Pasin

پوتوري

نا چيز

pootooroy

پوسبر

تفنگ دم پر

pusbor

پيريسوك

پرستو

pirisok

پيزور

قلم درشت

pizor

ت

معني

تلفظ

تار كردن

با آب شستن

Tar kardan

تخم مرغ گرجه

املت

Tokhm gorjeh

تركه

شاخه

Tarke

تمون

زير شلواري

tommon

تو

تب

tow

ث

ج

معني

تلفظ

جار

صدا

Jar

جاز

جهاز شتر

jaz

جازي

جهيزيه

jazi

جختي

ناگهاني

jakhti

جره

نوجوان

Jorrh

جزي

جهيزيه

jezzi

جوق

جوي

Joogh

جوقن

هاونگ

Jooghan

جل

پارچه

jol

جون

زيبا

Joon

چ

معني

تلفظ

چارقد

روسري

charghad

چخم خاش

چشم روشن

Chakhom-khash

چوق

چوب

choogh

چوقور

گنجشك

chooghoor

ح

معني

تلفظ

حادر

مواظب

Hader

خ

خاش

خوب

Khash

خيار

خربزه

Khiar

خيار بلنگ

خيار سبز

Khiar beleng

د

معني

تلفظ

دبات

دوات

Dabat

دده

خواهر

Dadeh

دسمبو

خيار خوشبو

dasamboo

دلوزون

آويزان

delowzoon

دوده

گردش

doodeh

دوري

بشقاب

Dowri

ديفال

ديوار

Difal

ذ

ر

معني

تلفظ

رودك

عزيز

Roodok

ز

ژ

س

معني

تلفظ

سبود

كوزه

Sabood

سرتو

سردآب

Sartoow

سفه

ايوان

Sofeh

سقلمه

مشت

Sogholmeh

سوري

واسونك - آواز محلی

soori

سولروي

مترسك

solaroi

سيب تخم

كوكو سيب زميني

Sib-tokhm

سيخ و لغاض

گوشه و كنايه

Sikho loghaz

ش

معني

تلفظ

شور

شل

shever

شير پاله

آبكش

Shirpaleh

شي

سرازير

shy

شيردون

ظرف آب

shirdoon

شيطون

عنكبوت

sheitoon

ص

ض

ط

معني

تلفظ

طناف

طناب

tenaf

ظ

ع

غ

معني

تلفظ

غال

لانه

ghal

غلبيل

غربال

ghalbil

غوطو

شنا

ghotow

ف

ق

معني

تلفظ

قوري گيروي

دستمال قوري

Ghoori-giroi

کپکی

دمر خوابيدن

kopaki

كش

چادر زنانه

Kesh

كله

لانه

Koleh

كم

شكم

Kom

كنجي

اتاق پشتي

konji

كمو

شكمو

komoo

كميدون

قابلمه

Komeidoon

گ

معني

تلفظ

گابان

دامن

Gaban

گرجه

گوجه

gorjeh

گرم

پنبه

Groom

گرنه

گلوله نخ

gorneh

گل دغ

زمين سفت كوير

Goledagh

گيره

گريه

Geyreh

ل

معني

تلفظ

لب تخت

بشقاب

Labtakht

لچك

روسري

Lachak

لوقور

شكمو

Loghor

م

معني

تلفظ

ملغ

ملخ

melagh

ملم

ميگذارم

mellam

مخماره

مقبره

Makhmareh

موردونه

موريانه

Moordooneh

مورك

مورچه ريز

moorok

ميخچه

ميخ

Mikhcheh

ن

معني

تلفظ

ناخاش

بد

Nakhash

نالي

تشك

Nail

ناقلفكي

ناگهاني

Nagholfaky

نكر

گاز زدن

nakkor

نملي

نمي گذاري

nemelli

نني

گهواره

nani

نيم گره

غذاي ميان وعده

Nimgorreh

و

ه

معني

تلفظ

هكال

قارچ

hakkal

هلوت بده

صبر كردن

Haloatbedeh

همونه

هميان

hammooneh

هوچين

چنگال بوجاري

howchin

ي

اسفندآبادی بازدید : 44 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

کشاورزان اسفند آبادی از اول تابستان مقدمات پختن حلیم را آغاز می کنند.
کسانی که حاجت ونذر دارند در موقع هم زدن حلیم رو به قبله می ایستند و حاجتشان را با توسل به امام حسین (ع) از خدا طلب می کنند.

جهت شنیدن صحبت های آقای سیدخلیل جلال زاده ساکن اسفند آباد

درباره مراسم پختن آش حلیم به آدرس زیر مراجعه فرمائید.

نذر حلیم در اسفندآباد کلیک کنید

********************

مهرداد شمس:از اطلاع رسانی و توضیحات آقای سید خلیل جلالزاده تشکر می گردد.

اسفندآبادی بازدید : 39 شنبه 23 آذر 1280 نظرات (0)

پیش شماره روستای اسفندآباد ۳۵۲۶۸۷ می باشد. بنابراین برای تماس با یک شماره تلفن در روستای اسفندآباد باید ابتدا ۰۳۵۲۶۸۷ را شماره گیری نمایید. به عنوان مثال اگر دوست شما در اسفندآباد زندگی می کند و شماره منزل وی ۱۲۳۴۵ است، شما باید برای تماس با دوست خود شماره ۰۳۵۲۶۸۷۱۲۳۴۵ را وارد نمایید.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 80
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 1,358
  • بازدید کلی : 10,718